Jaarverslag 2019 MW Coevorden

Animerende publicatie

Maatschappelijk Welzijn Coevorden Jaarverslag 2019

van Eijbergenstraat 5 7741 EL Coevorden 085 - 27 35 256 info@mwcoevorden.nl mwcoevorden.nl

VOORWOORD

1

ORGANISATIE INFORMATIE

2

EVEN VOORSTELLEN

TEVREDENHEID

6

SPEERPUNTEN kernteams informele hulp eenzaamheid preventief jeugdwerk jongeren opbouwwerk

ALGEMEEN

13

MAATSCHAPPELIJK WERK

FRONT OFFICE

17

OPBOUWWERK

STEUNPUNT VRIJWILLIGERSWERK

22

STEUNPUNT MANTELZORG

23

SOCIALE ACTIVERING

24

WERKZAAMHEDEN IN 2019

25

Voorwoord

Hierbij presenteren we u ons jaarverslag 2019. In dit verslag staan de resultaten van onze werkinzet van 2019. We zoomen daarbij nadrukkelijk in op de speerpunten die beschreven staan in de gemeentelijke uitvoeringsovereenkomst voor 2019. De resultaten van onze werkzaamheden zijn in dit verslag inhoudelijk en cijfermatig weergegeven. Daarnaast zijn onderdelen beschreven zoals verwoord in ons producten- en dienstverleningsaanbod voor 2019. Dit jaarverslag is niet uitputtend, maar geeft een doorkijk in onze werkaanpak en uitvoering. In onze dagelijkse werkuitvoering werken wij altijd samen met de ketenpartners in het sociaal domein. We leggen in samenwerking met de gemeente een nadrukkelijk accent op doorontwikkeling en verbinding in de gemeentelijke sociale teams en de gebiedsgerichte aanpak. In samenwerking met de gemeente is gestart met het implementeren van 1 regie systeem. In 2019 is de Stichting Gezond Coevorden opgericht, naast dat we zitting hebben in het stichtingsbestuur, participeren we, vanuit ons reguliere werkzaamheden in alle werkgroepen. Deze werkgroepen hebben als doel, om samen te werken aan werkontwikkeling, methodiek ontwikkeling en het nadrukkelijke leggen van verbinding in een brede gezondheidsaanpak: inwoner, wonen, welzijn, zorg, onderwijs en werk. Door met inwoners en ketenpartners gezamenlijk te werken aan uniforme uitgangspunten kunnen we samen het verschil maken. Wij hopen u daarvan in dit jaarverslag een indruk te geven. Annelies Möhlmann Directeur - Bestuurder

01

Organisatie informatie

Maatschappelijk Welzijn Coevorden, hierna verwoord als MWC, heeft een platte organisatiestructuur. Dit betekent dat er in de praktijk twee uitvoerende niveau's zijn in de organisatie. Namelijk de directeur - bestuurder en het personeel. Door deze structuur is het mogelijk om met korte lijnen te werken, snel te anticiperen en te reageren op ontwikkelingen. In 2019 bestaat de totale organisatieomvang uit 26,58 FTE (peildatum 31/12/19). De doorlooptijd tussen het initiëren van nieuwe diensten/werkwijzen en het ten uitvoer brengen daarvan is kort. De platte organisatiestructuur heeft ook als voordeel dat overheidsgeld niet op gaat aan teveel overheadkosten, maar daadwerkelijk besteed wordt aan opbouwwerk en maatschappelijk werk voor de (meest kwetsbare) inwoners van de gemeente Coevorden. Onze missie is om inwoners van de gemeente Coevorden in hun kracht te zetten en te motiveren om mee te doen in de samenleving. Het personeel zijn de professionals met ogen en oren in de buurt. Zij weten wat er speelt, leeft en aandacht nodig heeft. De organisatie is in grote lijnen in twee functies te omschrijven. Opbouwwerkers ondersteunen en stimuleren bewoners waar nodig. Maatschappelijk werkers helpen bij het oplossen van problemen. Samen zijn zij de kracht van de organisatie. MWC is iedere werkdag van 8:30 tot 17:00 uur bereikbaar via de front office. Bij de front office zit altijd een HBO - opgeleide maatschappelijk werker die de eerste hulpverlening in kan zetten waar nodig, kan adviseren, vragen kan beantwoorden en/of intern of extern verder kan uitzetten. Naast de reguliere organisatie bestaat er ook een organisatie voor Projecten en Diensten. Deze organisatie voert additionele werkzaamheden uit op het gebied van wonen, welzijn en zorg. De Raad van Toezicht (RvT) heeft de verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de doelrealisaties van MWC. Daarbij houdt de RvT zich aan de Governance Code van Sociaal Werk Nederland. De RvT heeft structureel gedurende het jaar overleg met de directeur-bestuurder. De RvT adviseert over de financiën, jaarrekening, begroting, kwartaalcijders of informeert/adviseert over trends binnen het sociale domein en/of andere zaken.

De RvT bestond in 2019 uit: - Fokko Molema, voorzitter - Arjen Faber, lid - Annelies van de Valk, lid - Herman Scholte, lid - Rudolf Hidding, lid

02

Stefan Snoeijer

Youri Vendrig

05

Tevredenheid In 2019 zijn wij begonnen met een andere manier van tevredenheid meten onder onze cliënten. De respons op ons oude meetinstrument was te gering. Daardoor konden wij de gemiddelde resultaten onvoldoende duiden. Wij vinden het erg belangrijk om de tevredenheid van de cliënten te meten en waar nodig aanpassingen door te voeren. In 2019 hebben wij ingezet op telefonische anonieme tevredenheidsonderzoeken. Stagiaires bellen met een uniforme vragenlijst de cliënten waarvan de casus is afgesloten. Uit dit onderzoek is het volgende resultaat gekomen:

Ervaarde u het contact met uw maatschappelijk werkers als prettig?

Voelt u zich op uw gemak in het gebouw?

Ja (58%)

N.V.T. (maatschappelijk werker kwam thuis) (42%)

Ja (79%)

Nee (5%)

N.V.T. (16%)

Werd er goed naar u geluisterd door uw maatschappelijk werker?

Kunt u verder zonder hulp van uw maatschappelijk werker?

Ja (89%) N.V.T. (11%) Hebben de gesprekken met uw maatschappelijk werker geholpen?

Ja (84%)

Nee (5%)

N.V.T. (11%)

Ja (79%)

Nee (11%)

N.V.T. (10%)

Cliënt: 'Ik vind het trouwens echt tof dat je na het sluiten van mijn dossier toch nog eens vraagt hoe het gaat. Echt lief van je!'

06

Speerpunten

In 2019 hebben wij samen met de gemeente vijf speerpunten uitgekozen. Deze speerpunten worden uitgebreid beschreven in deze rapportage. Onze speerpunten voor 2019: - Kernteams - Informele hulp - Preventief Jeugdwerk op basisscholen - Eenzaamheid - Jongeren opbouwwerk De resultaten, signalen en ontwikkelingen zijn hieronder te lezen. Kernteams Iedereen doet mee in de samenleving. Per huisartspraktijk in Coevorden zijn circa 20-35% van de 75- plussers kwetsbaar. Dit heeft een enorme impact op inzet van zorg en begeleiding die nodig is vanuit welzijn, eerste en tweede-lijns-zorg. Onze doelen in 2019: - Actief deelnemen in alle kernteams - Huisartsen informeren over ons vakmanschap en werkinzet. - Meer verwijzingen binnen krijgen van de huisartsen voor opbouwwerk en maatschappelijk werk Een mooi resultaat in 2019 is onze vaste waarde binnen de kernteams als het gaat om input van onze werkinzet maatschappelijk werk en opbouwwerk. Doordat huisartsen mondjesmaat gezondheid benaderen vanuit medisch en welbevinden, is de inzet van welzijn steeds belangrijker geworden in dit proces. We merken een verbetering in deze samenwerking, maar het is nog wankel omdat huisartsen nu nog snel terugvallen in hun oude werkaanpak (lees medische benadering). Wij zijn in ieder kernteam in de gemeente Coevorden vertegenwoordigt. Bij elk kernteam is een maatschappelijk werker en een opbouwwerker aangesloten. Opvallend is dat onze medewerkers aangeven dat huisartsen ons beter weten te vinden en intensiever de samenwerking zoeken. Ook is dit te zien aan de aanmeldingen vanuit huisartsen. Deze doorverwijzingen naar MWC komen binnen via de collega's in kernteams, de front office of rechtstreeks vanuit maatschappelijk werkers. De inloopspreekuren op verschillende locaties binnen de gemeente dragen hier zeker aan bij. Onder andere door deze spreekuren zijn wij meer zichtbaar en daardoor sneller inzetbaar voor de huisartsen en de inwoners van gemeente Coevorden. Voor het speerpunt kernteams is als laatste doelstelling 'meer doorverwijzingen van 75+ers door de huisartsen naar het opbouwwerk en maatschappelijk werk' geformuleerd. Maatschappelijk werker Jorrit zegt het volgende hierover: 'Het heeft tijd en energie gekost om elkaar te leren kennen, maar inmiddels komen er met regelmaat aanmeldingen binnen vanuit de huisartsen'. Het precieze aantal is dit jaar helaas niet te benoemen door problemen met ons rapportage-systeem dus deze cijfers zullen volgend jaar extra aandacht krijgen.

Maatschappelijk werker Paul: 'Mijn ervaring is dat wij serieus genomen worden als netwerkpartner en dat onze bijdrage een positieve uitwerking heeft.' 07

Informele hulp Iedereen doet naar vermogen mee in de huidige samenleving. Mensen wonen steeds langer thuis door de transitie en transformatie in de zorg. Dit heeft gevolgen voor de formele- en informele zorg & hulp. Door onder andere deze ontwikkelingen en bezuinigingen op zorg en inzet, worden informele zorg & hulp belangrijker. Wij merken binnen MWC een groei in vraag naar informele zorg, hulp en ondersteuning. De opbouwwerkers signaleren twee ontwikkelingen in de samenleving als het gaat om informele zorg. Groepen inwoners ontwikkelen mooie plannen en daarnaast bedenken individuele inwoners manieren om informele zorg aan anderen aan te bieden. De opbouwwerkers verbinden deze zo goed mogelijk. De tweede ontwikkeling die zij signaleerden is dat inwoners steeds vaker hulp- en zorgvraag neer leggen bij anderen. Hieronder zijn de aantallen te lezen uit 2019. Informele zorgvraag Hoeveel informele zorgvragen zijn er binnengekomen? 64 Hoeveel zijn er gekoppeld aan een vrijwilliger of andere organisatie? 53 Het doel voor dit jaar was om een groei van inzet van zorgvrijwilligers te realiseren. In 2018 waren er 34 informele zorgvragen binnen gekomen bij het Steunpunt Vrijwilligerswerk. Dit jaar is dit dus bijna verdubbeld. Dit komt doordat het Steunpunt Vrijwilligerswerk zich heeft ingezet voor het verbeteren van de zorg- en hulpstructuur en doordat er meer samenwerking is met de dorpen en wijken. Ook heeft het steunpunt dit jaar gewerkt aan het verbeteren van de pr. Daarnaast worden daar artikelen gedeeld en informatie verspreid die interessant is voor de inwoners van Coevorden met betrekking tot vrijwilligerswerk. Ook zijn zij bezig met het ontwikkelen van een vrijwilligerskrant. Deze zal verspreid gaan worden onder de mailadressen in het bestand van het steunpunt. Als laatste hebben zij een nieuwe folder met de nieuwste informatie over het steunpunt waarmee zij zichzelf meer zichtbaar kunnen maken onder de inwoners en organisaties van de gemeente Coevorden. Een nadeel van de toegenomen bekendheid onder de inwoners is dat er ten alle tijden vanuit gegaan wordt dat er vrijwilligers beschikbaar zijn voor informele inzet. Helaas kan het steunpunt op dit moment nog niet voldoen aan alle zorgvragen, omdat er niet genoeg vrijwilligers zijn om alle vragen te beantwoorden. Ook een duidelijk signaal het afgelopen jaar is dat vrijwilligers het meest willen bijdragen als er een duidelijk begin- en eindpunt aan de vraag zit. Bijvoorbeeld bij kortdurende vragen als meegaan naar een ziekenhuisbezoek of hulp bij verhuizen. Belangrijk voor onze aanpak in de toekomst is dat vraag en aanbod concreet en afgebakend wordt geformuleerd en gematcht. Bijvoorbeeld wat er moet gebeuren, wanneer, waar en wanneer het weer stopt. Coördinator steunpunt mantelzorg Myrte: 'Vanuit het maatschappelijk werk is er iemand doorverwezen naar ons. Hij leefde geïsoleerd en was eenzaam. Nu helpt hij anderen en bouwt een netwerk op!'

08

Preventief Jeugdwerk Onze preventief jeugdwerker maakt deel uit van de 123-tjes op de basisscholen. De 123-tjes zijn korte overleggen tussen ib'ers, GGD en de preventief jeugdwerker van MWC over zorgleerlingen. Soms sluit hier, indien gewenst, een opbouwwerker bij aan. De preventief jeugdwerker is het aanspreekpunt voor professionals en ouders/verzorgers van de basisscholen in de gemeente Coevorden. De preventief jeugdwerker is in staat het kind van 4 t/m 12 jaar en diens ouders/verzorgers te ondersteunen waar dat kan en waar dat moet (opschalen). De preventief jeugdwerker maakt in afwegingen gebruik van de expertise van netwerkpartners en betrekt waar nodig 1e lijns zoals huisartsen, 1e of 2e lijns zorg zoals Yorneo, Accare, GGZ erbij. Samenwerken blijkt dé succesfactor bij het werken met diverse partners aan gezamenlijke doelen. Wij hebben ons dit jaar onder andere gericht op een integrale aanpak in afstemming met het gemeentelijke beleid. Een voorwaarde hierbij is een goede samenwerking en afstemming tussen de organisaties in het voorliggend veld. Dit zijn GGD Drenthe, Icare JGZ en MWC. Daarnaast was het doel om hiermee de duurdere 2e lijns zorg te verminderen. In 2019 zijn er 50 kinderen begeleid en daarmee 77 participanten (ook ouders/verzorgers en gezinsleden). Vorig jaar waren dit 24 kinderen en 40 participanten. Hierin is dus een behoorlijke groei te zien. Evenals voorgaande jaren zijn er afspraken gemaakt tussen de contactpersonen basisscholen (MWC en GGD), opbouwwerkers uit de gebieden en de intern begeleiders van de scholen over onderlinge samenwerking en werkuitvoering. Er vindt met regelmaat casuïstiek-overleg plaats over leerlingen en zorgmeldingen.

Casussen opgepakt door

Onderwerpen Preventief Jeugdwerk

Overig

Gedrag

Angsten

MWC (37%) Voorliggend veld / GGD (15%) Doorverwezen naar 2e lijns of gecontracteerde zorg (11… Alleen besproken (37%)

Scheiding

Verwerking

Assertiviteit

Onderwerpen

09 Afschalen van 2e lijns zorg naar 1e lijns zorg blijft een aandachtspunt. Veel kinderen en gezinnen die wij verwijzen naar 2e lijns zorg komen niet terug bij ons. Dit kan betekenen dat de hulp voldoende is geweest, maar ook dat de weg terug niet gevonden wordt door 2e lijns zorg. Voor volgend jaar zal het dan ook een streven blijven om kenbaar te maken wat wij (weer) kunnen betekenen na een geïndiceerd hulpverleningstraject. Bijvoorbeeld op preventief vlak, maar ook voor laagdrempeliger hulpverlening kunnen zij weer bij ons terecht. Wat opvalt in de aantallen besproken onderwerpen in 2019, is dat wij zien dat de onderwerpen angsten en verwerking vaker voorkomen dan in voorgaande jaren. De problematiek pesten is daarentegen afgenomen. Zoals te zien in bovenstaande cijfers zijn 37% van de hulpvragen die besproken zijn in de 123-tjes opgepakt door MWC. Ons streven was om minder kinderen te verwijzen naar 2e lijns zorg en met de groei in aanmeldingen voor MWC kan dit wel geconcludeerd worden. Er is ingezet op vroege signalering en een duidelijke bekendheid bij ouders, verzorgers, school en samenwerkingspartners. Onze coördinator preventief jeugdwerk heeft zich hier het hele jaar voor ingezet.

Eenzaamheid Ondanks dat iedereen naar vermogen mee doet in de samenleving, heeft niet altijd iedereen het gevoel mee te doen en mee te tellen. Dit jaar hebben wij mensen die eenzaamheid ervaren in beeld gebracht door hen vroegtijdig te signaleren en te registreren. Er zijnvanuit onze organisatie twee werkgroepen gestart in 2019. Eén die zich op jongeren en eenzaamheid richt en één die zich op volwassenen/ouderen richt. Ook in de kernteams is het onderwerp vaak aan bod gekomen met betrekking tot ouderen. Daarnaast is er aan het langere termijn doel gewerkt om het taboe rondom eenzaamheid te doorbreken. Dit is onder andere gedaan door meerdere activiteiten, projecten en andere acties te organiseren rondom dit thema. Vanuit de werkgroep eenzaamheid onder jongeren is er met drie ervaringsdeskundigen een film gemaakt waarin hun verhaal verteld wordt. De jongeren hebben deze film zelf ontworpen met ondersteuning van het jongerenwerk. Daarnaast zijn er presentaties gegeven aan de derde klassen van de middelbare scholen in de gemeente Coevorden. Maatschappelijk werker Renate: 'In mijn gesprekken met cliënten heb ik specifiek aandacht besteed aan dagbesteding en daginvulling en heb ik stilgestaan bij het gevoel van eenzaamheid indien aanwezig'. Een voorbeeld van een initiatief in samenwerking met meerdere partijen is de koffieochtend in Oosterhesselen die dit jaar is opgericht. De medewerkers signaleerden veel eenzame ouderen en de wens voor een bijeenkomst voor inwoners van Oosterhesselen zonder kosten of een indicatie werd uitgesproken. Hierdoor ontstond het initiatief voor de koffieochtenden. Het steunpunt vrijwilligerswerk en het opbouwwerk hebben zich hiervoor ingezet. Volgens de medewerkers was de drempel eerst best hoog, maar is het langzamerhand een groot succes geworden. Het doel is dat de ochtenden het aankomende jaar volledig gedraaid gaan worden door vrijwilligers zodat de professionals weer afstand kunnen nemen.

Eenzaamheid

Alle medewerkers hebben het afgelopen jaar bijgehouden en geteld hoe vaak eenzaamheid voorkomt in hun caseload en/of in hun werkgebied. Hierdoor is er een mooi overzicht te zien hoeveel eenzaamheid ervaren wordt en kan er gerichter hulp ingezet worden. In de tabel hiernaast is te zien dat de meeste ouderen (65+ jaar) aangeven eenzaamheid te ervaren. Daarnaast is het interessant te zien dat er nauwelijks een verschil in aantal zit tussen jongeren (onder de 18 jaar) en volwassenen (18 tot 65 jaar). Er zijn naast de reguliere buurthuiskamers ook verschillende burgerinitiatieven ondersteund zoals samen eten met kerst en pannenkoeken eten met kinderen. Daarnaast zijn er activiteiten georganiseerd zoals de (jonge) mantelzorg dagen en date-night voor ouderen. Ook is er hulp geboden voor buurtcontacten, maatjes zoeken en koppelen, voorlichtingen op school, het project 'samen is leuker' en het iniatief 'bakkie troost'.

60

40

Jongeren

Volwassenen

Ouderen

Procenten

Opbouwwerker Stefan: 'Ik signaleer het bij vele ouderen dat de eenzaamheid toeneemt. Vooral wanneer de partner of het netwerk weg valt.'

10

Jongeren opbouwwerk In 2019 heeft er een transitie plaatsgevonden binnen het jongerenwerk van MWC. Vanuit een vernieuwde visie is er gekeken naar de talenten, mogelijkheden en kansen van jongeren. Het jongerenwerk heeft in dit jaar ingezet op het maken van positief contact met jongeren en het inbedden van de nieuwe visie binnen en buiten de organisatie. Uit onze inzet, ervaring en expertise blijkt dat positief contact maken met jongeren een positief effect heeft op gedrag van de jongeren. Positief contact is niet vanzelf aanwezig, positief contact moet worden opgebouwd. Dat begint met oprechte belangstelling in jongeren en krijgt vorm en inhoud door met jongeren samen te werken. Vanuit deze werkaanpak investeren wij intensief in het contact met de jongeren door jongeren op te zoeken, aan te sluiten bij activiteiten van andere organisaties en het organiseren van activiteiten samen met de jeugd. In de Coevorder wijken Poppenhare en Lootuinen merkten wij begin 2019 een harde kern jongeren die zorgden voor toenemende overlast. Door een goede samenwerking op te zetten tussen de handhaving vanuit politie en gemeente en onze preventieve inzet zien we dat de harde kern uitgedund is en er patronen zijn doorbroken. De rol van het jongerenwerk is signalering in de dorpen/wijken en door het opbouwen van een vertrouwensband met de jongeren en deze positief te beïnvloeden. Dit betekent niet dat mensen geen overlast meer ondervinden van jeugd, maar door een stevig fundament zijn we in staat om dit sneller te kunnen tackelen. Gedragsveranderingen creëren in groepsgedrag is een langdurig proces van vallen en opstaan.

In 2019 is er door MWC op verschillende manieren met jongeren gewerkt. We hebben veel positief contact gehad met jongeren en samen met hen gekeken welke activiteiten er georganiseerd kunnen worden. Door te luisteren en te horen wat jongeren zelf willen en kunnen, is het jongerenwerk niet alleen in staat om een voorbeeldfunctie te vervullen en invloed uit te oefenen op gedrag en leefstijl van jongeren (en ouders), maar mobiliseert hij ook een wereld aan goodwill en talent ten behoeve van de leefbaarheid in wijken en dorpen.

Het jongerenwerk heeft in 2019 hun positie in de buitendorpen verstevigd. Door hier aanwezig te zijn en positieve contactmomenten op te bouwen met jongeren, komen er andere verschillende vragen vanuit de jongeren en samenwerkende professionals. Hierdoor creëren we mogelijkheden om samen te werken met jongeren. Dankzij een methodische werkaanpak in de gehele gemeente kunnen we vanuit vroegsignalering preventief werken. Door deze preventieve inzet en daarbij vroege signalering heeft het jongerenwerk onder andere in Geesbrug kunnen bemiddelen tussen gemeente en jongeren over het vreugdevuur met oud- en nieuwjaar. Daarnaast weten de jongeren de jongerenwerkers sneller te vinden waardoor er meer activiteiten opgezet kunnen worden door en voor jongeren. Dit houd ze van de straat en heeft een positieve invloed op de ontwikkeling.

Jongerenwerkers: "Samen met drie ervaringsdeskundige jongeren hebben wij een film gemaakt over eenzaamheid. De jongeren vertellen hun verhaal en de beelden komen uit Coevorden."

11

Moeder jongere: 'Hij ziet je als een grote broer!'

Jongere (16): 'Youri (jongerenwerker) is er voor de leuke dingen, Kitty (maatschappelijk werker) om te praten. Dat is erg fijn!'

Groep jongeren: 'Kunnen jullie niet een keer komen voetballen?'

Jongere (12): 'Mogen we nog een x samen met jullie een feest organiseren?'

Aantal activiteiten en deelname

Uitgelichte activiteiten uit 2019 Week van het jongerenwerk > 191 jongeren Lasergamen - Djembe spelen door de gehele gemeente Buitenspeeltour > 52 jongeren Verschillende spellen door de gehele gemeente Waterspektakel > 82 jongeren Samenwerking met BSV Lootuinen Week van de opvoeding > 12 jongeren Activiteit in het thema 'hand in hand' Halloweenfeest praktijkschool Coevorden > 35 jongeren Denktank Schoonoord > 49 jongeren Handbal High-beauty > 18 meiden ATB clinic Schoonoord en Dalerpeel > 100 jongeren Zaalvoetbaltoernooi > 36 jongeren Danone-nations Cup > 15 jongeren voetbaltoernooi in Drachten, 3e plek Noord Nederland

Deelnemende jongeren

891

52

Aantal

De kwalitatieve en kwantitatieve resultaten laten zien dat het jongerenwerk in 2019 beter wordt gevonden door jongeren en dat zij eraan gewend zijn geraakt om samen met het jongerenwerk activiteiten te ondernemen. Andere organisaties vinden het jongerenwerk steeds vaker en laten zien dat zij de meerwaarde van hun inzet zien. Dit blijkt uit het herhaaldelijk vragen van hun expertise en een groeiende vraag naar samenwerking.

12

Het Respijtweekend was een groot succes. Deelnemers gaven het weekend gemiddeld een 9.2

In 2019 is er een koffieochtend gestart in Oosterhesselen

Er is een training ontwikkeld van Rots en Water voor jonge meiden van 12 tot 18 jaar

Ravelijn Verbindt is gestart met 9 samenwerkende partijen en uitgelopen tot 17

We zijn beter zichtbaar met onze nieuwe folders en andere materialen

Trainingen & Cursussen

R o t s e n W a t e r 29 kinderen

A s s e r t i v i - t e i t 19 deelnemers

R o u w v e r - w e r k i n g 9 deelnemers

B u d g e t - c u r s u s 17 deellnemers

Voorjaar onderbouw April/mei schoolklas Najaar bovenbouw

Opbouwwerker Daan: 'Door de begeleiding van een kindje is er regelmatig contact geweest met moeder die zorgmijdend is. Na een incident thuis was het vertrouwen en de relatie dusdanig gegroeid dat de opbouwwerker haar kon doorzetten naar het spreekuur van maatschappelijk werk.'

13

Maatschappelijk werk Maatschappelijk werkers werken samen met de inwoners aan het oplossen van problemen. Zij helpen hen weer op weg en leren hoe zij met de problemen om kunnen gaan om het later zelf te kunnen. Hierin wordt gewerkt aan het versterken van de sociale en economische zelfredzaamheid van de inwoners. Maatschappelijk werk richt zich op allerlei gebieden. Daarbij wordt gewerkt vanuit een multi-methodische en integrale aanpak. Inwoners komen via diverse ingangen bij ons binnen. Inwoners weten ons goed te vinden. Verweg de meeste aanmeldingen komen binnen via de front office, spreekuren of rechtstreeks bij een medewerker. Daarnaast krijgen wij ook steeds meer doorverwijzingen binnen van netwerkpartners zoals huisartsen, praktijkondersteuners en medisch maatschappelijk werkers. In 2019 hebben wij 909 hulpverleningstrajecten ondersteund. Hieronder zullen een aantal details in percentages worden weergegeven. Problematieken In de tabel hiernaast is te zien in welke verhouding de problematieken bij ons binnen zijn gekomen in 2019. In

2018 stond gezondheid voor het eerst boven financiën en ook dit jaar is gezondheid de meest voorkomende problematiek onder onze cliënten. De top 3 die hiernaast te zien is, is gelijk gebleven met vorig jaar. Daarnaast is huisvesting naar voren gekomen. Dit signaal komt niet alleen uit de cijfers, maar ook de medewerkers van MWC gaven dit aan. Veel inwoners zijn op zoek naar een woning en lopen daarin vast. Omdat er geen woning beschikbaar is, is er veel stress, kunnen de financiën in de problemen komen en is de kans groter dat er onderling in de familie of relatie frustraties ontstaan. Wij zien dan ook dat er in een hulpverleningstraject nauwelijks voorkomt dat er een enkelvoudige hulpvraag is.

5

Familie

Angsten

Scheiding

Opvoeding

Verwerking

Huisvesting

Gezondhe…

Procenten

Spreekuren en aanmeldlijst

In 2018 was het aantal mensen die bij ons wachten op hulp op zijn hoogste piek rond de 24 aanmeldingen. Dit was verontrustend. Dit jaar is de aanmeldlijst gemiddeld rond de 10 cliënten met een piek naar 15 cliënten opgelopen. Mede dankzij de structurele samenwerking met het opbouwwerk, de hogere inzet van maatschappelijk werk en het doorverwijzen naar spreekuren hebben wij de aanmeldlijst zo laag mogelijk kunnen houden. Het blijkt dat onze aanmeldlijst gaat stijgen als medewerkers gevraagd worden door externe factoren om (tijdelijk) uren te werken aan andere taken zoals werkgroepen, doorontwikkelingen, vraagstukken, actuele opvang en crisissituaties. Ook de spreekuren hebben bijgedragen aan het laag houden van de aanmeldlijst. Indien de aanmeldlijst hoger op liep, verwees de front office door naar het spreekuur zodat de eerste hulpverlening daar geboden kon worden. Maatschappelijk werker Kim: 'Een cliënt was met toestemming aangemeld door Icare bij ons, maar deed de deur niet open voor indringers zoals zij dit benoemde door een kiertje van de voordeur. Ik heb in een paar weken tijd een aantal pogingen gedaan, maar kwam niet binnen en mevrouw bleek zorgmijdend. Toen zag ik dat zij allemaal posters van honden aan de muur had hangen. Ik heb mijn hond de eerst volgende keer meegenomen en toen vloog de deur open voor ons. Ik heb mevrouw met succes een half jaar kunnen ondersteunen en haar financiële problemen kunnen oplossen. Dit vind ik het mooiste van ons werk: 'Op maat en soms een beetje buiten de normale lijnen.' In de gehele gemeente Coevorden draaien wij spreekuren gedurende de week. Dit jaar is er actief ingezet op bekendheid van de spreekuren in Schoonoord, Oosterhesselen en de Veltstroom in Coevorden. Wij zien een stijging in de inloop. Gemiddeld komen er tussen de 2 á 3 mensen met vragen en/of problemen welke direct geholpen kunnen worden. Dit heeft een preventieve werking.

14

Woonplaats

In 2019 zien wij een forse stijging van aanmeldingen maatschappelijk werk uit Schoonoord. Voorgaande jaren kwam Schoonoord niet in de top 3 voor. Een verklaring voor de stijging in aanmeldingen is de sterke inzet van opbouwwerk en het houden van structurele spreekuren in het dorpshuis. Daarnaast is er meerdere keren ingezet op pr voor de spreekuren en verwijst de front office actief naar de eerstvolgende aanwezigheid van een medewerker van MWC.

Coevorden

Schoonoord

Dalen

Oosterhesselen

Dalerpeel

Overig

40

60

Percentage

Geboorteland

Geslacht

Man (39.5%)

Vrouw (60.3%)

Onbekend (0.2%)

Nederland (91%)

Somalië (1%)

Eritrea (1%)

Syrië (1%)

Overig (6%)

Cliënt na afsluiting hulpverlening: 'Bedankt voor jouw inzet. Ik vond het fijn met jou kennis te maken, je bent een bijzonder persoon.'

15

Uitgelicht

Het Relatiehuis

Het aantal mensen die het Relatiehuis hebben geconsulteerd dit jaar is verdubbeld ten opzichte van 2018, namelijk 37 keer. Daarbij waren de onderwerpen 'emotionele problemen in de relatie, communicatieproblemen, communicatie tijdens/na scheiding en praktische ondersteuning tijdens/na scheiding' zijn de meest voorkomen onderwerpen. Hierin is geen verandering vergeleken met voorgaand jaar. Spoed voor Jeugd In 2019 is er 24 keer hulp verleend in spoed casussen met betrekking op jeugd. Dit waren kortdurende hulptrajecten waarbij eenmalig of maximaal twee keer contact voldoende was om de hulpverlening af te ronden. Zorgmeldingen Er zijn 14 zorgmeldingen binnen gekomen waarin er hulp verleend is aan 43 mensen. Dit is gemiddeld vergeleken met voorgaande jaren. Na het bespreken van de zorgmelding kiest de maatschappelijk werker samen met de cliënt of er een hulpverleningstraject bij ons gewenst is of dat de cliënt zelf verder kan. Bij zorgmeldingen zien wij dat er meer participanten betrokken zijn dan bij een reguliere aanmelding. De zorgen betrekken vaak het gehele gezin. Regiefunctie Dit jaar is er voor 18 situaties gevraagd aan ons om regie te voeren in een casus. Dit zijn casussen waarbij geen regie op veiligheid gevoerd dient te worden. Deze casussen vragen meer inzet en tijd van de maatschappelijk werkers door onder andere afstemming en samenwerking tussen alle betrokken partijen. Daarom is hiervoor deels een extra subsidie toegekend. Huiselijk geweld / Huisverbod Aan 3 cliënten is er hulp verleend in een huiselijk geweldzaak in 2019. De gevolgen van huiselijk geweld zijn ernstig. Er wordt dan ook specialistische inzet gevraagd van onze maatschappelijk werkers die alle casussen met ervaring, vakbekwaamheid en maatwerk hulp verlenen. Daarbij is een goede samenwerking gewenst met gemeente, politie, reclassering en Veilig Thuis Drenthe. Huis Blijft Thuis is een samenwerkingsverband tussen woningbouwvereniging Domesta, gemeente Coevorden en MWC. De samenwerking heeft als doel huisuitzettingen voorkomen en huurschulden niet op te laten lopen. Dit wordt bereikt door mensen actief te benaderen wanneer er een huurachterstand is door Domesta en de gemeente. Als er geen contact tot stand komt, wordt MWC ingeschakeld. MWC probeert op verschillende manieren contact te krijgen met de inwoner. MWC kijkt vervolgens naar de hele (schulden)situatie en maakt samen met de betrokkene een plan van aanpak om er iets aan te doen. In 2019 zijn er 18 casussen aangemeld. Huis Blijft Thuis

OGGZ Er zijn dit jaar 13 casussen opgepakt vanuit het OGGZ-netwerk. Wij werken nauw samen binnen dit samenwerkingsnetwerk. In 2018 waren dit 10 casussen, dus een lichte stijging.

Maatschappelijk werker Niels: 'Er zit veel diversiteit in mijn caseload en mijn takenpakket is ook dynamisch. Deze bestaat uit buurtbemiddeling, rouwverwerking, school maatschappelijk werk en regulier maatschappelijk werk. Dit geeft energie!'

16

Front Office

Front Office Onze Front Office is het centrale aanspreekpunt in onze organisatie. Bij binnenkomst is de balie het eerste wat je ziet. Achter de balie en aan de telefoon zit vijf dagen in de week van 8:30 tot 17:00u een HBO maatschappelijk werker die iedereen te woord staat. Zo kunnen de hulpvragen altijd zorgvuldig, efficiënt en klantvriendelijk opgepakt of uitgezet worden. Ook zijn we na 17:00u en in het weekend telefonisch bereikbaar voor crisissituaties. Vanuit de Front Office is het dit jaar opgevallen dat de inloop bij de spreekuren groter wordt. Er is regelmatig extra inzet gevraagd van collega's door de front office. Op de spreekuren kwamen veel mensen met kortdurende hulpvragen of zij kwamen zich aanmelden voor langer durende hulpverlening. Hierin werd door de collega die het spreekuur draait altijd afstemming gezocht met de front office. De hulpvraag werd dan zo goed en snel mogelijk in de organisatie uitgezet. Tevredenheid De medewerkers bij de Front Office spreken alle cliënten, netwerkpartners, collega's en inwoners die binnen komen in het gebouw van MWC. De meeste inwoners melden zich bij de balie en als dit niet gebeurd spreekt de Front Office hen aan. Zo ondervangen wij dat mensen onnodig lang wachten en de medewerkers van MWC op de hoogte zijn van de aanwezigheid van hun afspraken. Hieronder is te lezen hoe tevreden mensen zijn over de Front Office. Deze vragen zijn meegenomen in de uniforme vragenlijst die afgenomen wordt bij cliënten van afgesloten casussen. Clienten die n.v.t. (niet van toepassing) hebben geantwoord op onderstaande vragen, zijn niet in het gebouw geweest. Maatschappelijk werkers gaan regelmatig op huisbezoek bij cliënten door bijvoorbeeld gezondheidsredenen, geen vervoer en/of praktische overwegingen.

Werd u goed geholpen aan de balie?

Werd u goed geholpen aan de telefoon?

Ja (68%)

N.V.T. (32%)

Ja (74%)

Nee (10%)

N.V.T. (16%)

Naast de korte lijnen binnen MWC waarvoor de Front Office zorgt, spelen zij ook een belangrijke rol in de hulpverlening rondom crisissituaties. Telefonisch wordt door de Front Office de situatie volledig uitgevraagd en de eerste hulpverlening geboden. In afstemming met andere medewerkers wordt er besloten wat er gedaan moet worden in de crisissituatie. Omdat er altijd een HBO maatschappelijk werker op de Front Office aanwezig is, kan deze al een adviserende en hulpverlenende rol op zich nemen. Soms is dit advies al voldoende om de eerste crisis op te lossen en kan op een ander moment de hulpverlening rustig gestart worden. Daarnaast wordt er door de Front Office veel afstemming gezocht met bijvoorbeeld Veilig Thuis Drenthe, jeugdconsulenten, huisartsen, POH'ers en de gedragswetenschapper. In 2019 is deze samenwerking onder andere beter verlopen door het maken van telefoonlijsten van rechtstreekse nummer van netwerkpartners, achterwacht bij drukke momenten en dagen en overleggen met netwerkpartners hoe betere communicatie tot stand kan komen. Cliënt: 'Ik kreeg direct een medewerker van MWC aan de lijn toen ik advies nodig had over betalingsachterstanden en aanmaningen. Zij heeft mij telefonisch geholpen de juiste stappen te nemen en ik mocht naar een spreekuur komen als ik er zelf niet uit kwam. Ik werd gehoord en geholpen en dit was erg fijn!' 17

Opbouwwerk

Opbouwwerkers leggen de verbindingen tussen individuele inwoners, groepen bewoners en initiatieven of initieert deze wanneer hier behoefte aan is. Bijvoorbeeld via inzet van vrijwilligers, het koppelen van inwoners aan elkaar of aan organisaties zoals de buurthuiskamer en samen tafelen. Net als in 2018 is er in 2019 gewerkt aan een verdere samenwerking met huisartsenpraktijken en andere samenwerkingsorganisaties. Er zijn mooie initiatieven opgezet en onderhouden.

Opbouwwerker Helma: 'Tweede Kerstdag hebben wij een burgerinitiatief ondersteund om eenzame mensen samen te laten komen met Kerst. Het was zeer geslaagd met 18 deelnemers.'

Dit jaar hebben we het gebiedsgericht werken doorontwikkeld. Daarnaast hebben we de gebiedsindeling veranderd van acht gebieden naar vier. In 2020 wordt deze nieuwe gebiedsindeling operationeel. Wij stemmen hierover nauw af met de gemeentelijke 'doorontwikkeling sociaal teams'. In 2019 is er nog gewerkt vanuit acht gebieden. Namelijk: 1: Schoonoord, de Kiel, Wezuperbrug, Wezup en 't Haantje 2: Zweeloo, Meppen, Benneveld en Aalden 3: Oosterhesselen, Gees, Zwinderen en Geesbrug 4: Noord - Sleen, Sleen, Diphoorn, Erm en Achterste Erm 5: Wachtum, Dalen, Holsloot, Den Hool, Dalerveen, Stieltjeskanaal en Veenoord 6: Dalerpeel, Nieuwe Krim en Steenwijksmoer 7/8: Lootuinen, Tuindorp, Binnenvree, Poppenhare en Coevorden stad rest

Opbouwwerker Marina: 'In Lootuinen zijn bewoners in gesprek gegaan met twee wethouders om de verkeerssituatie in hun wijk te bespreken. Ze zijn gehoord en erkend in de problematiek en dat is een mooi resultaat!' Oudere: 'Ik was bij een proefles zitgymnastiek en tot nu toe deden wij altijd maar iets op eigen houtje, ook prima natuurlijk, maar het is toch wel daadwerkelijk een verschil met iemand die de les geeft en een opleiding gedaan heeft. Wij stonden allemaal versteld van wat wij nog kunnen!'

18

De opbouwwerkers in de verschillende gebieden, dorpen en wijken hebben ondersteuning gegeven bij het aanvragen van dorp- wijkbudgetten. Hierin is door het opbouwwerk samengewerkt met de gemeentelijke gebiedscoördinatoren. Aan het opbouwwerk wordt veel gevraagd om aan te sluiten bij samenlevingsvraagstukken. De kracht van het opbouwwerk is om vroegtijdig, laagdrempelig en signalerend te werk te gaan. Met daarmee het doel verbindingen en sociale interventies tot stand te laten komen. De kracht van de opbouwwerker is om in dienst van de samenleving te staan. Zij versterken netwerken samen met bewoners. Zij helpen organiseren van informele hulp en coachen bewonersgroepen gevraagd en ongevraagd.

Ondersteuningsvragen opbouwwerk

Leefbaarheid (32.35%) Eenzaamheid (16.18%) Gezondheid (11.76%)

Vrijwilligerswerk (19.12%)

Wonen (11.76%) Financiën (8.82%)

Samenwerkingspartners

De opbouwwerkers geven aan dat het opvallend is dat inwoners steeds beter begrijpen en ervaren dat samenwerken effectief is om bepaalde problemen op te lossen. Dit zien de opbouwwerkers onder de verschillende verenigingen, maar ook bij de inwoners. Door langdurig aanwezig te zijn als opbouwwerker in het gebied zijn deze resultaten zichtbaar. De opbouwwerker geeft bewoners inzichten hoe sociale infrastructuur op elkaar inwerken en verbind en bemiddeld waar nodig. In de tabel hiernaast is te zien dat er het meest is samengewerkt met bewoners. Zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast is de gemeente een veelvoorkomende partner in het werkveld. Hierbij is te denken aan gesprekken over leefbaarheid in de wijk, verkeer, gezondheid en dorps- en wijkbudgetten. Opbouwwerkers kregen dit jaar meerdere keren de vraag te bemiddelen in contact met gemeente, verenigingen en andere organisaties, Het blijkt dat inwoners zich niet altijd (snel genoeg) goed gehoord voelen.

Bewoner (27.94%)

Gemeente (25%)

Lokale club/vereniging (16.18%) Zorgaanbieder (16.18%)

Domesta (14.71%)

19

School Preventie Plan

School preventie plan lesonderwerpen

In het kader van het School Preventie Plan verzorgt een opbouwwerker voorlichtingslessen op alle basisscholen in de gemeente Coevorden. (sociaal) Maatschappelijke thema's worden bespreekbaar gemaakt. De thema's worden jaarlijks in overleg met de gemeente vastgesteld en het is aan de basisscholen waar ze gebruik van willen maken. De lessen worden aangeboden aan leerlingen van groep 6, 7, 8 en er vindt een jaarlijkse evaluatie en monitoring plaats. Er zijn in 2019 in totaal 34 lessen gegeven op scholen. Hieronder is de top 5 besproken onderwerpen weergegeven. Door inzet van deze gastlessen werden er tussen de 750 en 1000 leerlingen voorgelicht over belangrijke onderwerpen.

5

Alcohol en Roken

Loverboys Iedereen is anders

In gesprek over seks

Aantal keren gegeven

Opbouwwerk op school

Door de uitvoering van opbouwwerk op school is er een doelgroep in beeld die anders niet zo snel in beeld zou komen. Een voorbeeld hiervan is een kind die erg boos is op school en hier slecht mee om kan gaan. Na een aantal korte gesprekken met de opbouwwerker en contact met de ouders komt naar voren dat ouders veel financiële zorgen hebben en daardoor in de thuissituatie veel stress ervaren. De opbouwwerker houd laagdrempelig contact met het kind en vraagt een collega maatschappelijk werker langs te gaan voor de financiële problemen. Hierdoor zijn de ernstige problemen rondom financiën voorkomen en heeft het gehele gezin weer meer rust. Hierna waren de boze buien van het kind verdwenen. Dit is een mooi resultaat wat de preventieve werking laat zien van het opbouwwerk op school. Een signaal vanuit de opbouwwerkers is dat ouders eerder aan de bel trekken om pestgedrag bespreekbaar te maken. Dit is een mooie uitkomst van de investering in aanwezigheid van de opbouwwerkers op school. De opbouwwerker op school is zichtbaar, laagdrempelig en toegankelijk. Opbouwwerkers hebben korte momenten van contact met kinderen en ouders op bijvoorbeeld het schoolplein, in pauzes of in korte gesprekken. Daarbij is de verlaagde drempel om een vraag te stellen of het probleem te uiten de grootste succesfactor van het contact met de opbouwwerker op school. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat een opbouwwerker geen hulpverlener is. Ook dit zorgt ervoor dat het zoeken van contact met de opbouwwerker makkelijker is. Vanuit een opgebouwde vertrouwensband kunnen eventuele problematieken doorgeleid worden naar bijvoorbeeld het maatschappelijk werk in samenspraak met de betrokkenen. De kracht van het opbouwwerk op school zit verder in een goede samenwerking met school, ouders/kind en eventuele andere netwerkpartners. Hierdoor kan er preventief en snel ingezet worden als er een probleem gesignaleerd wordt. Vragen die de opbouwwerkers op school veel langs zien komen zijn kinderen die het lastig vinden om te gaan met boosheid, pestgedrag of angsten. Door af te stemmen met de leerkrachten, ouders en daarnaast een paar korte gesprekjes met de kinderen te hebben is opschalen naar andere zorg in de meeste gevallen niet meer nodig.

20

Ukkiegroep Veel problemen die op latere leeftijd ontstaan, kunnen voorkomen worden wanneer kinderen veilig, gelukkig en gezond opgroeien, als ze zich kunnen ontwikkelen, goed onderwijs kunnen volgen en kunnen sporten en bewegen. Bij vroegtijdige signalering indien één of meerdere van bovenstaande factoren achter blijft in de ontwikkeling en opvoeding van een kind, kan het consultatiebureau een VVE- indicatie afgeven voor deelname aan de Ukkiegroep. Hierin worden ouders en kind actief betrokken. Het doel van de Ukkiegroep is een combinatie van opvoedingsondersteuning en taalstimulering van kinderen en ouders. De Ukkiegroep stimuleert de taalvaardigheid en het spel en samenspel tussen kind en ouder. Ouders krijgen tools om adequaat in te kunnen spelen op de ontwikkelingsmogelijkheden van hun kind en deze uit te breiden. Daarnaast werken we aan het versterken van onderwijsondersteunend gedrag.

Maandelijks vind er een overleg plaats met Icare over kinderen met een VVE-indicatie. Een opvoedondersteuner van MWC gaat op huisbezoek bij ouders en kinderen voor een intakegesprek. Wanneer ouders er voor kiezen om deel te nemen aan de Ukkiegroep, volgen zij samen met hun kind een half jaar een traject gebaseerd op de Piramide-methode. De volgende doelen zijn gesteld tijdens de bijeenkomsten: - Ouders en kinderen ervaren samen zingen, spelen, lezen en leren aan de hand van thema's vanuit de methodiek Piramide. - De ouders worden gestimuleerd om samen spelen in de thuissituatie voort te zetten. - Ouders krijgen opvoedondersteuning. - Kinderen ervaren dat bij activiteiten waarin ouders en kinderen gescheiden worden, ouders ook weer terug komen. - De taalontwikkeling wordt gestimuleerd bij ouders en kinderen. De Ukkiegroep heeft in 2019 18 verwijzingen gehad van Icare. De meest besproken thema's waren taal, opvoeding en gezin/thuissituatie. Dit aan de hand van bovenstaande doelen, maar ook uit vraagstukken van aanwezige ouders.

Jonge moedergroep

De jonge moedergroep bestaat uit jonge moeders tussen de 18 en 23 jaar. Zij ontmoeten elkaar om de week en spreken over hun dagelijkse bezigheden en werken aan thema's. Er is in 2019 aan 9 jonge moeders begeleiding geboden. Moeders hebben de gelegenheid om elkaar te ontmoeten en worden op vraag en signaal voorgelicht door de aanwezige opvoedondersteuner. Door het laagdrempelige contact, kan er op tijd worden gesignaleerd en doorverwezen. Het doel van de jonge moedergroep is dat moeders hun netwerk hebben uitgebreid, van elkaar leren, ervaringen delen en elkaar ondersteunen.

21

Steunpunt Vrijwilligerswerk

Het Steunpunt Vrijwilligerswerk heeft in 2019 gewerkt aan het verbeteren van de afstemming tussen het steunpunt en het opbouwwerk per gebied. Dit om zorgvragen, sociale activering en vacatures sneller in uitvoering te nemen. De nieuwe functie van Welzijnscoach is ontwikkeld en wordt bij informele zorgvragen ingezet. Steunpunt: Maatschappelijk werkers maken steeds meer gebruik van het Steunpunt Vrijwilligerswerk. Steun- en leun contacten worden doorgezet naar ons terwijl dit voorheen opgelost werd door de collega's zelf. De lijnen zijn korter en zo ook sneller'. Bij het steunpunt is het opgevallen dat traditioneel vrijwilligerswerk wat stagneert. Er komen steeds meer informele zorgvragen binnen met betrekking tot eenzaamheid, tuinieren, boodschappen doen en vervoer naar bijvoorbeeld ziekenhuisbezoeken. Met de vergrijzing in Coevorden is dit wel te verklaren. Mensen blijven langer thuis wonen en komen daardoor met bovenstaande problemen te zitten welke zij zelf niet kunnen oplossen. Veel mensen hebben niet de financiën en/of een eigen netwerk om dit allemaal in te kopen bij bedrijven. De methodiek #durftevragen is nadrukkelijk door onze medewerkers onder de aandacht gebracht bij de inwoners. Dit werd onder andere veel gebruikt op de Facebook-pagina van het Steunpunt en werd daardoor een herkenbaar icoon. In 2019 is er veel energie gestoken in de profilering van het steunpunt door middel van de sociale media en de nieuwe vrijwilligerskrant. Daarnaast zijn er nieuwe folders ontwikkeld waar uitgebreid de steun die zij kunnen bieden in beschreven staat. De toenemende kortdurende hulpvragen van inwoners worden bijvoorbeeld door een wekelijkse vacature op de sociale media gedeeld en uitgezet. Het blijkt dat vrijwilligers zich sneller aanmelden voor ingekaderde, kortdurende vragen dan voor vacatures waar geen looptijd bij staat. Een nauwere samenwerking tussen het Steunpunt Mantelzorg en het Steunpunt Vrijwilligerswerk is verstevigd in 2019. Dit doel wordt in 2020 verder doorontwikkeld.

Vacaturebank Er is dit jaar 137.000 keer gekeken op de vacaturebank.

300

200

100

Geplaatste vacatures

Aantal contacten

Aantal

22

Steunpunt Mantelzorg Het Steunpunt Mantelzorg is er voor alle mantelzorgers in de gemeente Coevorden. Zowel voor jonge mantelzorgers als voor volwassen mantelzorgers is er afzonderlijk van elkaar een dag van de mantelzorg georganiseerd. In oktober 2019 heeft het respijtweekend plaatsgevonden. Dit was weer een groot succes. De deelnemers waren zeer tevreden en gaven het weekend een gemiddelde 9.2 op een schaal van 1 tot 10. Op de vraag 'Hoe voelt u zich op dit moment?' werd vooraf een gemiddelde 7.2 geantwoord. Op dezelfde vraag aan het einde van het weekend werd een gemiddelde 8.6 gescoord. Dit betekend dus een flinke stijging waarmee wij kunnen concluderen dat het respijtweekend effectief is geweest in het ontzorgen en ontlasten van de aanwezige mantelzorger voor een klein moment.

Overbelaste mantelzorger: 'Ik kan even heerlijk ontspannen, zonder zorgen over mijn man. De rustpauzes waren heel goed voor mij, die had ik echt nodig'.

Dit jaar zijn er door het steunpunt een aantal workshops en presentaties georganiseerd in samenwerking met onder andere het Ellertsveld in Schoonoord, Treant Zorggroep en het Alzheimer Café. Dit waren succesvolle samenwerkingen die ook in 2020 voortgezet worden.

Er zijn 273 hulpvragen verwerkt door het steunpunt dit jaar. De vijf meest voorkomende onderwerpen van deze hulpvragen waren: - Leun/steun contacten - Respijtzorg - Financiële regelingen - Rouwverwerking - Op zoek naar mantelzorgvrijwilligers In 2019 waren er 550 mantelzorgers waarvan er 35 individuele (langdurige) ondersteuning hebben gekregen.

400

200

Mantelzorgers

Individuele ondersteuning

Hulpvragen

Aantal Jonge mantelzorgers Er zijn 28 jonge mantelzorgers in beeld geweest dit jaar. Alle jonge mantelzorgers zijn persoonlijk benaderd en er zijn er een aantal van 18+ doorverwezen naar het steunpunt mantelzorg, waar zij nu als volwassen mantelzorger staan ingeschreven. Het blijft een lastig zichtbare doelgroep om te benaderen. De kinderen ontvangen een blijk van waardering en worden uitgenodigd voor een leuke dag. Dit jaar was de jonge mantelzorgdag met de andere Drentse Welzijnsorganisaties in de Apenheul. Blijk van Waardering Ook dit jaar was de Blijk van Waardering weer heel het jaar aan te vragen. Dit jaar zijn het aantal aanvragen weer gestegen, namelijk 555 (in 2019 was dit aantal 454).

23

Sociale Activering

Ravelijn Verbindt Ontwikkelingen binnen de Ravelijn Verbindt hebben dit jaar niet stil gestaan. De rol welke MWC binnen Ravelijn Verbindt tot zich neemt is ook in 2019: 'Het vervullen van de coördinerende rol, verbinden van organisaties en partijen zodat diversiteit van de organisaties optimaal ingezet kan worden voor de inwoners.' Ze zijn gestart met 9 samenwerkende partijen en zitten nu op 17. Dit is een hele mooie groei. Er zijn naast de samenwerkende partijen ongeveer 80 vrijwilligers betrokken. Doordat er meer mensen in het gebouw rondlopen werd het wat onoverzichtelijk. Om meer controle en overzicht te houden is er een aanwezigheids-rooster opgesteld. Ravelijn Verbindt heeft niet langer een tijdelijk karakter. De meerwaarde is succesvol bewezen en is door de gemeenteraad als zeer positief beoordeeld. Inwoners weten wanneer zij er terecht kunnen en waarvoor. Daarnaast is de Ravelijn een broedplaats voor ontmoeting en participatie. In samenwerking met 'Team Actief voor Werk' vanuit de gemeente wordt vrijwilligerswerk verplicht voor bewoners die een uitkering ontvangen. Maar of dit vervolgens ook daadwerkelijk gebeurt wordt niet gecontroleerd. Dit vraagt om een betere aanpak in de uitvoering en continuïteit. In 2019 is de samenwerking en afstemming met de gemeente geoptimaliseerd. Het accent lag op het contact met klantmanagers, accountmanagers, beleidsmedewerkers en gebiedscoördinatoren. Daarnaast hebben de medewerkers ook dit jaar een outreachende werkaanpak ingezet om mensen zo veel mogelijk te activeren en motiveren.

24

Made with FlippingBook PDF to HTML5